Monday, November 21, 2011

Semangat Musa a.s

Penentangan terhadap Mubarak sudah pon tamat kira kira sepuluh bulan yang lalu walaubagaimanapon, penentangan terhadap regim Mubarak masih belom berakhir. Nampaknya sisa sisa air mani Firaun masih lagi wujud di bumi Mesir walaupon istananya runtuh beribu ribu tahun dahulu.

Ketika ini dibumi Mesir anak muda dari pelbagai cerok sedang menentang Supreme Council of Armed Forces atau SCAF. Anak muda melihat Scaf ini sebagai satu ancamam yang besar bagi membina Mesir yang baru. Badan ketenteraan sedang cuba menanggok di air keroh dan mereka mereka (berjawatan tinggi) di Scaf ini merupakan 'old guards' dimana mereka ini merupakan kroni kroni dan rakan taulan kepada Mubarak al Laknatullah.

Saya berpeluang bertemu salah seorang dari pengasas April 6 Movement beberapa minggu lalu. Ahmed Maher anak muda yang telah ditangkap berkali kali sewaktu menentang regim zionis Mubarak sejak ditubuhkan pada 2008. Dia (maher) berkata, walaupon Mesir telah berjaya menumbangkan Mubarak tetapi masih ada saki baki kroni Mubarak yang masih lagi berpengaruh di dalam membuat keputusan dan kekecohan yang berlaku di antara puak Muslim dan Kristen baru baru ini adalah salah satu langkah untuk mengkucar kacir kan ombak revolusi yang sedang dibawa oleh mereka.

Kenyataan Maher ini disokong oleh salah seorang saudara rapat saya yang sedang menjadi pemerhati pilihanraya di Mesir. Mesir akan memangkah kertas undi akhir November ini. Dia juga memberi komen yang sama iaitu Mesir masih lagi dibawah kuasa old guards dimana mereka ini adalah sebahagian dari wajah Mubarak tetapi berlainan susuk tubuh. Dia juga menambah proses transisi ini adalah waktu yang paling getir bagi seluruh rakyat Mesir. Proses ini akan memakan waktu yang panjang dan juga melibatkan soal nyawa.

Proses pembaharuan Mesir masih lagi jauh dan masih lagi berliku.Ketika ini entah berapa ramai anak muda Mesir terkorban demi masa depan Mesir. Bagi kita yang hanya mampu melihat dari jauh janganlah ada yang cuba menyalahkan anak anak muda ini kerana mengambil langkah turun kejalan raya. Anak muda Mesir ini telah membuat keputusan untuk berkorban demi negara seperti mana janji Nabi Allah Musa kepada tuhannya sewaktu baginda membelah laut dan menenggelamkan Mahafiraun dan kuncu kuncunya.

1 comment:

  1. anda boleh sila pertukaran pautan, sila? Saya akan melakukan perkara yang sama,
    laman saya http://alisharesidence.blogspot.com/
    berharap anda jangan keberatan

    ReplyDelete