Wednesday, November 11, 2009

Lapar

Sejak dari dahulu lagi tekak aku ni telah dipuaskan dengan masakan melayu...tidak pernah pula ibu ku memasak spaghetti atau lasagna untuk kami sekeluarga makan malam dan aku boleh memberi jaminan bahawa sesungguhnya ibu tidak tahu menahu ttg rupa bentuk dan rasa kedua-dua juadah eropah ini...

Kalo dahulu masakan asam pedas..kuah lemak cili api, ikan cencaru goreng berlada ini adalah masakan yg membuka nafsu berahi aku terhadap makanan...sampai terbawa-bawa ke dalam mimpi...tetapi baru-baru sesuatu yg amat merisaukan aku tentang begitu payah utk menikmati makanan ini lebih lebih lagi apabila pulang ke kampung...

Semuanya bermula dengan satu soalan pendek...aku bertanyakan ibu saudara aku yg telah pon berumur lebih separuh abad tentang nafsu berahi aku cukup bergelodak inginkan kuah lemak cili api masakannya dan jawapan nya cukup mengecewakan aku...katanya sekarang kelapa sudah naik harga dan pokok kelapa pon sekarang sudah tumbang menyembah bumi...lalu aku bertanya jika ke kedai apek berapa apek jual sebiji kelapa katanya sebiji seringgit dan harganya boleh berubah-ubah dan perlu menambah wang upah 30 sen utk diparut oleh en apek tua itu...jadi sebiji 1.30...

lalu aku tanyakan jika daulu berapa harga sebiji kelapa ini..mengikut akal fikrah orang tua ini katanya 50-60 sen sebiji dahulu..

lalu aku berfikir..kemana perginya pokok-pokok kelapa ini...sudah tumbang kah ia? sudah menopos kah pokok-pokok ini lalu tidak berupaya membuat sebiji kelapa..atau mungkin carrefour, giant dan tesco sudah membolot segala macam jenis santan segera di dalam kotak lalu membunuh kerjaya seorang apek dikedai runcit..dan apek itu juga terpaksa bermain harga untuk seseorang membeli sebiji kelapa...kesian pon ada kepada apek kedai runcit ini...

mungkin juga tanah-tanah yg dahulu membantu pembiakkan kelapa sudah diturap utk dijadikan kawasan perumahan baru atau telah diubah suai menjadi kelab golf utk para usahawan berurus niaga tender besar...

Bila agaknya boleh aku merasa masakan orang tua ini lagi..umurnya pon sudah dimamah zaman..keupayaann orang tua ini pon sudah kurang lalu aku berfikir lagi mungkin aku perlu membiasakan diri memakan masakan eropah selepas ini..aku perlu ajar tekak ulam melayu aku ini menerima perubahan arus pemodenan negara dan menyebut nama masakan ini dgn betul agar tidak ditertawakan oleh pelayan berkolar putih dah bertali leher...

tetapi kemana perginya pokok-pokok kelapa yg dahulu menyumbang kepada kepuasan aku terhadap masakan ini..namun begitu aku tersenyum mendengar jawapan orang tua ku ini..katanya.."nantilah mat..ada kelapa nanti aku masakan untuk ko"aku senyum lalu menyalakan sebatang rokok..kemana perginya pokok-pokok ini.....

2 comments:

  1. bagus la alfian.
    kebangkitan anda seperti kebangkitan mahathir sewaktu ketika dulu.
    ada impian nak tulis buku?

    ReplyDelete
  2. ha??kebangkitan mahathir?kebangkitan apa?tulis buku?mungkin sewaktu umur aku 55 tahun nanti aku akan tulis buku..cerita itik dan ayam makan bersama.

    ReplyDelete