Thursday, April 15, 2010

Sejarah

Mendengar cerita bahawa penjara berusia 114 tahun di bandar raya Kuala Lumpur bakal dirobohkan adalah seperti mendengar cerita dongeng. Benarkah penjara klasik itu bakal hancur dan ura-ura kedengaran yang ia bakal diganti dengan sabuah pasaraya yang gah?

Jika ini benar maka tindakan merobohkan penjara klasik itu adalah tidak masuk akal sekali. Bayangkan penjara yang menyimpan seribu satu makna bakal menjadi pasir dan hanya gambarnya sahaja yang boleh dilihat di muzium. Dimana cerita Botak Chin akan pergi? Adakah ia akan lenyap begitu sahaja?

Di dalam tamadun manusia sejarah dan bukti sejarah adalah amat penting bagi membina satu institusi maysarakat yang kuat dan merupakan satu rupa yang kuat bagi menceritakan sejarah tamadun tersebut. Contohnya, sebelum revolusi iran, karya seni dari seniman terkenal seperti Picasso adalah dilarang sama sekali untuk tatapan umum, walaupon begitu karya tersebut tidak dibakar dan dibuang ia di masih disimpan di muzium kontemporari di Tehran dan selepas revolusi iran karya-karya seniman itu masih lagi wujud dan tersimpan elok di muzium tersebut. Jadi anak muda iran masih lagi bebas melihat karya Picasso walaupon sudah beratus tahun berlalu.

Di Afghanistan pula kesan perang soviet masih lagi ada. Di tepi-tepi jalan raya, sisa kereta kebal soviet masih lagi tersadai dan bukan saja satu tetapi beratus-ratus sisa kereta kebal. Kesan sejarah perang soviet masih lagi wujud dan boleh dilihat. Walaopon di bawah regim taliban, taliban tidak menghancur kesan perang tersebut, itu semua kesan dan cerita sejarah. Cerita untuk masyarakat tempatan mengenang dan mengingati cerita tamadun mereka.

Di Vietnam, lobang-lobang perang, tempat persembunyian viet-cong tidak diturap. Semuanya disimpan dan dikenang. Supaya cerita ini disampaikan dari generasi ke generasi. Cerita ini bakal berkembang dan terus berkembang.

Sayang nya disini, salah satu kesan sejarah akan diruntuhkan untuk membina satu bangunan yang boleh dilihat dimana-mana. Sejarah beratus tahun, beribu cerita, berjuta kenangan lenyap begitu saja. Apa yang tinggal hanya gambar dan coretan di buku-buku lama. Penjara lama itu bakal tidak boleh dilihat dan dipegang. Ini lah cara kapitalis, demi wang apa sahaja menghalang akan dirobohkan, demi perut masing masing, manusia pada masa hadapan akan rugi dan rugi dan rugi.

Sejarah adalah bukti keagungan sesuatu tamadun dan masyarakat. Sejarah mengajar manusia erti pengorbanan sejarah juga megajar manusia tentang baik dan buruk.





Dinding penjara pudu yang sempat diambil beberapa bulan yang lalu, sewaktu ini aku belom lagi mendengar khabar untuk meruntuhkan bangunan klasik ini.

No comments:

Post a Comment