Saturday, May 15, 2010

1992

Tahun itu tahun 1992, teratak usang yang sudah berusia lebih 50 tahun penuh dengan saudara. Aku yang masih belom potong lagi ketika itu hairan mengapa hari ini penuh saudara. Apa yang istimewanya?

Jam 8 malam. Set TV jenama National 15 inchi sudah dipasang. Tidak pula dipasangnya berita RTM seperti selalu. Aku duduk diriba arwah Mariam, makcik aku. Ditangan nya dipegang sirih, dan disapu kapur untuk di jadikan sempal. Sepupu aku ramai yang tidak sabar menunggu di depan set TV. Beberapa minit kemudian semua bersorak. Rupanya ada perlawanan Badminton. Hari itu aku tidak tahu sejarah bakal tercipta. Mariam memberitahu aku Malaysia bertemu Indonesia pada aksi akhir.

Aku sudah mengenali kelibat Rashid Sidek. Namanya cukup popular ketika itu. Lawannya waktu itu adalah Ardy Wiranata, nombor satu Indonesia. Sengit memang sengit hampir roboh teratak usang itu. Riuh nya semacam dirasuk setan.

Ketika itu arwah Mariam berkata pada aku yang teruja dengan suasana riuh rendah itu. Indonesia main taktik kotor. Dibawa nya bomoh dari sana. Aku yang teruja percaya. Tetapi bomoh Malaysia lebih handal. Kita menang malam itu dan suasananya gamit. Pekik terlolong semuanya merayakan kemengangan negara.

Kini 18 tahun selepas itu, Mariam pon sudah tiada, saudara semua ramainya sudah berkeluarga. Set TV sudah lebih besar inchi nya siap dengan dikoder astro untuk penghibur. Namun, tiada pula pekik lolong seperti 18 tahun dahulu. Tiada lagi sirih dan kapur hanya rokok sebagai pengganti. Semuanya tidak sama.

Tetapi hari itu, tidak akan aku lupakan kerana hari itu, tanggal 16 May 1992, Malaysia menjulang Piala Thomas dan jerit pekik keramat itu seperti baru semalam menggamit telinga aku.

1 comment:

  1. karipap!
    aku nak masuk paper.
    asal gambar abe banyak dalam malay mail!

    ReplyDelete