Monday, June 21, 2010

Tamat

Sedikit demi sedikit batu bata penjara pudu runtuh..lama kelamaan batu itu semua nya runtuh dan hanya debu yang tinggal. Tembok konrit sepanjang dinding juga tumbang. Tapi dulu tembok itulah menjadi pemisah.
Aku sempat ke sana semalam. Memegang sambil memuja tembok batu itu. Dipuja agar bangkit roh yang lama mati agar tempat itu kembali berseri. Tapi syang ia tidak menjadi. Yang jelas tahun ia siap dibina 1895 masih ada. Lukisan mural sedikit sopak dimakan cuaca.
Beberapa tahun lagi bila siap bangunan baru lihatlah kegagalan manusia menilai erti pengorbanan dan nilai kemanusian. Bangunan baru itu tidak mungkin dapat mewarnai kisah pelangi di situ satu masa dahulu.
Jerit tawa titis air mata sang penghuni dulu akan berteriak lebih garang kerana meratapi kehilangan sejarah lama. Apakan daya.
Manusia muda akan terus lupa kisah hidup masyarakat sebenar dan ditipu hilai tawa dunia rakus. Semua terkambus. Kesedaran sesama manusia hancus.
Malam itu aku memegang tembok karat habok kotor bangunan itu untuk merasai pahit manis rupa wajah manusia penghuni di istana neraka suatu masa dahulu. Aku palitkan tangan ke dinding agar dapat merasai sisa buangan sejarah manusia agar beringat sampai bila bila.
Semoga rasa pahit manis tawa tangis itu kekal abadi.
Tamat.

2 comments:

  1. I stumbled upon ur blog from Farhana's blog. Wow.. the way you write in Malay.. fuhh.. very impressive! ..and u're working in Malay Mail..

    ReplyDelete
  2. Ala crap je what i wrote...
    Nothing special elle...hehehe

    ReplyDelete