Thursday, October 21, 2010

Menjaga Pak Ya

Setelah lebih dua minggu berada di Sar-e-pul wilayah utara Afghan, Pak Ya tiba dgn Air (pemantau dr Siam) utk bersama aku memantau pilihanraya. Aku cukup gembira menyambut ketibaannya. Mana tidak nya, aku mati akal disana. Belah malamnya pendek. Wilayah Sar e Pul ini adalah perkampungan kecil. 3 jam dari bandar Mazar e Sharif. Jika di Malaysia, kampung ini lebih kurang seperti kampung Sik di Kedah.

Jadi sampai nya Pak Ya aku ada teman berbual. Malam pertama bila Pak Ya sampai, bodyguard aku Narjit memesan makanan istimewa dr tukang masak kami. Kambing, nasi beriyani, sayur bendi dan ayam. Itulah makanan kami malam itu. Pak Ya memang terkenal dgn pelahapnya. Suka betul dia kalau bab bab makan ni.

Nak dijadikan cerita, esk paginya dia cirit birit. Tapi aku dan lain2 tidak. Entah apa yang dimakannya. Lesu dan lembik jadinya. Puas lah kami mencari doktor. Hospital jauh dan agak bahaya perjalanannya. Namun nasib kami baik ada doktor kampung yang masih ada. 2 hari selepas itu keadaannya tidak berubah, jadi aku nekad untuk ke hospital. Di sini tiada hospotal lengkap hanya hospital kecil dan tiada kawalan keselamatan. Hendak ke Jawzjan mengambil masa 2 jam.

Komandar keselamatan tidak membenarkan kami bergerak. Puasa aku bertengkar dengan nya tapi jawapan nya sama. Kami tidak boleh ke Jawzjan. Pak Ya harus dirawat disini. Terbaringlah orang tua itu di katil rumah tumpangan. Tangan kirinya dicucuk. Setiap dua jam perlu diganti air. Dari tak tahu cara memasang water-drip itu aku jadi tahu. Mcm2 pil harus ditelan. Kahsian Pak Ya, doktor kmpg itu kadang kala tersalah cucuk, kenalah cari urat lain. Bengkak bengkak tangan Pak Ya.

Selang satu minggu selepas itu, Pak Ya sudah beselera makan. Tapi perlu dijaga nafsu makan orang tua ini agar tidak tersalah makan. Teringatkan peristiwa tahun lepas sewaktu menjaga Yunus membuatkan aku terkenangkan dia. Aku masih tidak percaya orang tua ini sudah tiada..

No comments:

Post a Comment