Monday, June 15, 2009

Teksi Wanita

Sudah jam 2.30 pagi. Mata belom mengantuk dan masih ada program TV yang menarik untuk ditonton. Channel 553 National Geography sedang menayangkan cerita Don’t Tell My Mother. Ini pertama kali aku menontonnya. Untuk hari ini si pengacara ke Republik Iran.

Seperti biasalah, pendahuluan mesti kisah Ayatullah Khomieni dan kejatuhan monarki Shah Iran. Mana-mana pon cerita ini tidak pernah lekang dari topik perbualan. Tambahan sekarang kecoh hal pilihanraya Iran.

Ada satu sebab yang menarik perhatian aku ketika leka menonton cerita ini. Rupa-rupanya di Iran ada satu system pengangkutan yang menarik. Sistem ini khas untuk para wanita. Teksi wanita atau di dalam bahasa inggeris Women’s Taxi.

Pemandu teksi ini wajib berjantinakan saorang wanita. Sistem yang baru 2 tahun setengah dijalankan sudah menarik minat ramai golongan wanita di Tehran. Ibu kota Iran. Sistem ini di implimentasi kerana mahu mngurangkan kes pencabulan ke atas wanita-wanita yang menaiki teksi yang di pandu oleh golongan lelaki. Jika dilihat kejelitaan wanita Iran sudah tentu mampu menggugat nafsu lelaki. Hidung mancung kulit putih dan gebu. Ditambah pula dengan lesung pipit. Waduh..cair mamat-mamat Iran di sini.

Bukan itu sahaja, selepas waktu bekerja pemandu teksi wanita ini akan diberi kelas khas bagi menyelenggara teksi-teksi mereka jika ada masalah kenderaan. Sistem ini sangat berkesan bagi membendung masalah gangguan seksual keatas wanita-wanita. Mungkin boleh di adaptasi dan di lakukan di Malaysia.

Jika ada pembaca dari SIS yang terbaca blog ini, cepat-cepat lah cadangkan kepada kerajaan. Mana lah tahu boleh membersihkan nama yang sekarang kecoh di kampong dan di pekan.

2 comments:

  1. dont tell my mother mmg best.. time cuti mmg ni lah kejer aku.. man vs wild lagi layan..

    ReplyDelete
  2. betu tu en hazmin sapa kata tv itu merosakkan

    ReplyDelete