Sunday, December 27, 2009

Sebuah Cinta

Tulisan ini pernah keluar beberapa bulan yang lalu. Sejak tulisan ini keluar entah berapa ramai manusia yang sudah pon bercinta dan gagal. Untuk memberi tanda hormat pada mereka sekali lagi tulisan ini di terbitkan. Salute kepada mereka!

Jika tidak kerana Adam yang inginkan Hawa, si pujangga arab akan ketandusan nafsu. Jika tidak kerana sucinya cinta Mumtaz, aku yakin tiada Taj Mahal di bumi India. Jika tidak kerana berahi cinta Romeo, Juliet tidak akan menjadi dewi cinta yang disanjung dunia. Inilah cinta agung yang diimpikan setiap makhluk bernama manusia. Cinta mampu mengubah dunia, meletusnya perang juga kerana cinta.

Bait bait cinta dari lahirnya Hawa hingga tenggelamnya titanic masih lagi gagah mengharungi zaman yang semakin tua. Ucapan kasih dan sayang tidak pernah putus dari mulut insan yang selalu berkasih sayang. Ciuman rindu dan pelukan asmara telah beratus tahun mekar dalam setiap roh manusia

Setiap yang gah pastinya runtuh, setiap yang kebal pastinya musnah. Cinta tidak terkecuali dari runtuh dan musnah. Ciuman rindu dan pelukan asmara tidak semestinya dibalas dengan rasa yang sama. Bait bait cinta tidak selalunya terpahat di jiwa dan kadang kala tergelincir dari ingatan.

Inilah cinta. Cinta datang dengan rupa yang indah, cinta datang dengan susuk yang wangi. Tetapi tidak berakhir dengan kata yang suci ia juga tidak berakhir dengan kisah yang romantis.

Cinta agung adalah cinta yang gagal.

8 comments:

  1. So untuk mendapatkan cinta yg agung kite perlu gagalkan cinta yg kita ada la?

    ReplyDelete
  2. Cinta itu satu seni seni itu luas...terpulang pada pelukisnya..
    Si rastafarai ni..
    ye fana...

    ReplyDelete
  3. cinta. cinta. cinta.

    tuka ler layout blog ko ni. pening mata aku tengok.

    ReplyDelete
  4. Faris tolong aku dengan lay out..ko bukan tak tau aku ni celik IT.

    ReplyDelete
  5. http://www.ziddu.com/download/6297699/ibizpress.rar.html

    ReplyDelete