Tuesday, January 19, 2010

Hoi..

This is a straight forward story..eh silap ini adalah satu cerita langsung. Cerita bagaimana kita rakyat Malaya yang ber-IC biru dan beranak pinak dan menetap di negara satu Malaya. Nak baca silakan tak nak baca boleh pergi ke facebook atau twitter.

Aku ni bukanlah pandai sangat pon tapi dari kecik lagi aku dah perhati sikit sikit perubahan di Malaya. Kalau dulu tak sikit pon aku amik port tapi sekarang aku dah terasa tempias nya mungkin sebab aku dah bekerja dan perlu membayar cukai.

GST akan diluluskan mac ini. Kepada rakyat yang tak tau GST ini sila google. Aku tak ingat GST ini nama penuh dia apa. Malas nk ingat. Tapi cukai ini memang sekali gus tidak akan menyenangkan orang orang macam aku. Orang orang yang mempunyai hutang keliling pinggang. PTPTN aku berpuluh ribu, aku pinjam dulu pon sebab tak mampu nk tanggung wang sendiri. Hidup saorang pemuda di kota metropolitan pasti mahu berhibur. Berhibur perlukan wang. Untuk merasa terhibur perlu melabur wang. Ditambah pula dengan GST lagi bertambah perit untuk berhibur.

Tapi aku perasan satu bende yang paling tidak masuk akal selain GST. Kereta nasional yakni kereta buatan tempatan. Kereta yang aku maksudkan kereta Perodua. Mungkin aku tidak pandai berbisnes dan aku juga bad di dalam kiraan ilmu hisab. Tapi logik akal manusia boleh berfikir. Isunya gini, kereta Viva 660 bodynya putih dan hitam di bumper. Tidak diberi alat pemantul lampu apabila rosak ditengah jalan, cover rim tidak dapat, dan tidak dilengkapi dengan sensor undur (reverse censor). Jika mahu cantik perlu bayar lebih mahu canggih bayar lebih. Ini ertinya kasi tambah hutang lagi. Banyak lagi kereta nasional yang bermasalah seperti viva ini. Malas nk cerita panjang.

Kenapa hidup orang miskin perlu disusahkan lagi dengan bermacam2 hal. Tidak boleh ada privilege (keistimewaan) untuk orang orang kurang berada. Kereta nasional namanya apa salah bagi keselesaan pada pemegang IC berwarna biru. Perlukah semua orang menjadi kaya baru dunia ini aman sentosa? Aku tidak mahu menjadi kaya oleh itu mungkin aku perlu mengumpul hutang sampai dunia kiamat.

Makin susah orang itu makin payah hidupnya. Patutnya makin susah orang itu makin banyak dibantu hidupnya supaya semua boleh tersenyum. Asyik asyik pro-kapitalis jer senyum mana boleh.

No comments:

Post a Comment