Sunday, January 31, 2010

Salah al Salah

Orang tua bernama salah al salah ini tidak sepopular Sheikh ahmad yasin atau Yasser Arafat. Tetapi pakcik salah ini adalah salah saorang pejuang pembebesan Palestine merdeka.Lahir pada tahun 1937 Pakcik ini telah menyaksikan kaum keluarganya dihalau dari bumi Palestine.

Sewaktu kecil ibunya pernah berkata kpd beliau "anakku Al-Salah,jika kamu mahu kemenangan kamu perlu berjuang. Kamu tidak akan menang jika kamu hanya berkata-kata.Oleh kerana kata-kata ini Al-Salah bangun dari mimpi dan berjuang demi tanah tumpahnya darah.

PFLP adalah sebahagian dari anggota PLO dimana Salah menjadi salah saorang ahlinya.Al-Fatah adalah aliran kanan manakala PFLP pula aliran kiri dan pengikut mazhab marxist-leninst.PFLP tidak gemar berunding dimeja bulat lebih2 lagi bersama israel.PFLP pendukong perjuangan bersenjata yang mahu membebaskan Palestine secara total.

Kerana itulah perjanjian Oslo 1993 ditentang oleh PFLP kerana perjanjian itu langsung tidak menguntungkan rakyat Palestine yang terdiri daripada Arab Muslim dan Kristian.
Salah dengan jelas menegaskan perjuangan PFLP adalah utk membebaskan Palestine dari israel dan tiada kene mengena dgn agama yang dianuti oleh kaum yahudi.

Bagi Salah, tiada ertinya perjuangan Palestine jika rakyat Palestine yang terdiri dari agama Islam dan Kristian tidak bersatu menentang zionist israel.Salah telah berada di Kuala Lumpur beberapa minggu yang lalu untuk sesi lawatan.

P/s Gambarnya tidak sempat aku muat turun.

No comments:

Post a Comment