Tuesday, July 6, 2010

Syahadah

Tanpa kita sedari kita semua menganuti satu agama yang sama, bila masanya kita semua mengabdikan diri pada tuhan baru ni ramai yang tidak sedar. Dalam diam diam'nabi nabi' terpilih telah diturunkan untuk kita menganut agama baru ini.

Sebenarnya ramai yang alpa, agama ini telah beribu ribu tahun tersebar, cuma kita saja yang kurang sedar. Ramai menjadi pengikut setia, menjadi ulama agama ini.

Tapi sebulan lalu agama ini menjadi hip menjadi trend dan ikutan. Kitab-kitab, surah dan dalil tentang agama ini tersebar luas. Ramai kembali yang kembali ke pangkal jalan.

Setiap malam upacara meriwayatkan agama ini berjalan lancar. Lelaki wanita tua muda semuanya ada. Ketika upacara berjalan, semua nya menggigit kuku, tanda patuh dan gentar. Ada yang memekik 'oo' ketakutan dengan azab yang mendatang.

Apa yang jelas apabila tiba saatnya semua meungkap satu kalimah. Kalimah 'syahadah' sebagai tanda doa dimakbul, tanda taat, tanda syukur. Kalimah GOAL..

*agama itu adalah bola sepak, nabi itu adalah pemainnya, kitab itu adalah majalah, surah itu adalah komentarnya, ulama itu adalah kita, masjid itu adalah stadium kedai mamak dan dataran, syahadah itu jeritan GOAL..

No comments:

Post a Comment