Wednesday, September 1, 2010

Public Holiday

Aku tahu semalam hari merdeka, sambutan bunga api sudah lepas, masok kali ni sudah 53 tahun kita merdeka.

Hari ini, aku ingin pulang ke zaman 20 tahun yang lampau. Zaman sebelum astro dicipta, espn belom direka dan MTV hanya angan-angan.

Awal 90an dahulu hanya RTM dan TV3 yang wujud. TV3 diwaktu itu dianggap stesen yang hip dan versetail. Anak anak muda kebanyakkannya menonton saluran ini untuk kelihatan cool. RTM pula sampai ke hari ini dicop sebagai saluran orang tua yang sudah bergelar haji dan hajah. Rancangannya pon untuk golongan berumur.

Tetapi mari kita mengimbau kembali rancangan rancangan yang pernah kita tonton dahulu. Siapa yang tidak pernah menonton Kisah Benar, Rumah Kedai, Roda Roda Kuala Lumpur, Perdana Ria, Pintar Pintas dan macam macam lagi.

20 tahun dahulu, kita semua menonton cerita cerita ini. Kita yang aku maksudkan adalah melayu cina india dan lain lain. Tak percaya, sila tanya jiran sebelah menyebelah, rakan rakan sepejabat. Pasti mereka tahu tidak banyak sedikit tentang cerita yang aku sebutkan tadi.

Apabila duduk semeja di restoran bangkitkan cerita cerita lama ini. Aku yakin kamu akan gelak sampai pecah perut mengimbau cerita cerita lama ini.

Tapi jika sekarang dengan adanya 50 saluran rancangan, siapa yang menonton kesemuanya. Si A akan membuka espn, si B akan melayan drama tamil, si C akan berangan melihat artis dan si D akan melopong ternganga kerana tidak mempunyai 50 saluran itu.

Sayang sekali apabila kita duduk semeja sekarang, kita tidak lagi bercerita tentang rancangan yang kita tonton malam sebelum itu, kita tidak lagi berkongsi rasa gembira sedih dan kecewa. Kita lupa bahawa kita dahulu pernah menonton cerita yang sama tidak kira dari mana asal kita.

Sempena berakhirnya hari merdeka semalam, marilah kita kembali ke zaman itu, zaman kita semua tidak kira bangsa menonton rancangan yang sama dan berkongsi gelak ketawa apabila duduk semeja keesokkan harinya.

Aku sengaja menulis tentang ini lewat sehari kerana ketika ini kita semua sudah tidak ambil peduli tentang berakhirnya 31 ogos. 31 ogos bagi rata rata rakyat Malaysia hanyalah public holiday..

No comments:

Post a Comment