Saturday, June 27, 2009

Agama sekilo berapa rupee, Tuhan segram berapa ringgit?

Aku sangat bosan bila membaca tulisan hal penjaga akhlak dan moral yang bermatian mahu menjaga kehidupan orang lain dengan alasan “atas nama agama dan aku sebagai penganut yang taat wajib membawa kau ke jalan yang lurus”. Tapi sebenarnya hanya mahu mencari kuasa, mahu dirinya diangkat sebagai saorang pejuang yang taat dan yang zuhud. Mahu di label di dada-dada akhbar sebagai penganut yang taat.

Aku juga bosan bila terdengar di radio dan TV tentang si anu bin si anu yang heboh soal agama. Heboh berjuang heboh bersyahrah heboh dengan dalil-dalil. Jika ada yang menyentuh bab agama dialah yang bangun dialah yang mengangkat keris. Darah dalam system badan nya terus menggelegak jika ada yang cuba melawan. Pada hal, kuasa mahu terus memerintah yang mahu dipertahankan. Dia mahu dilihat sebagai pembela, pemegang panji agama. Jadi modal yang paling besar adalah modal agama.

Atas modal agama penjual-penjual agama ini menjual Mekah. Pergi mengerjakan Haji dan Ummrah, jika tidak tidak lengkap rukun Islam tidak lengkap diri jika tidak melihat Kaabah tidak mencium Hajr Aswad. Pada hal semua nya mencari untung dengan menjual agama. Sistem kapitalis menghalal kan semua nya.

Mullah di Iran juga begitu. Berserban, berjubah, bertasbih dengan bermodalkan apa? Modal mereka agama. Membunuh anak-anak muda yang menentang mereka dengan modal apa? Agama.

Jika datang sasaorang mahu membeli agama berapa agaknya sekilo? Jika ada orang mahu membeli tuhan berapa agaknya sekati?

3 comments:

  1. hahahaha. moralis tajaan kapitalis. amerika sungguh demo. ko main-mainlah, nik aziz mara ko baru tau.

    ReplyDelete
  2. saya suka la dengan hasil nukilan saudara.
    mari terbitkan sebuah majalah bebas?
    hahaha!

    ReplyDelete
  3. nik aziz x demokrasi la kalo marah..dio amarika la kalo marah..

    mael..aku nk rambut

    ReplyDelete