Wednesday, June 10, 2009

The old cannot kill the young forever

Satu dunia memperingati tragedi Dataran Tiananmen seluruh dunia berkabung mengenangkan nasib mereka-mereka yang maut di muncung senapang. Keberanian para mahasiswa pada hari tersebut terus menjadi lagenda. National Geography turut menayangkan dokumentari sempena hari berkabung itu. Tapi sayang aku terlepas menonton dokumentari tersebut.

Dari blog hinggalah ke You Tube semuanya heboh hal Dataran Tiananmen. Paling diberi tumpuan adalah aksi saorang pemuda bernama Wang Weilin yang menahan sabuah kereta kebal yang mampu melenyek badannya sehingga hancur. Bagi aku itu simbol perjuangan mahasiswa pada saat itu.

Tak cukup dengan insiden Dataran Tiananmen yang mengorbankan nyawa manusia cerita perjuangan mahasiswa di Amerika Syarikat juga keluar.(sampahseni.blogspot.com) Seperti biasa yang hilang adalah nyawa. Perjuangan para mahasiswa sudah lama dilakukan. Di Malaysia juga tidak kurang hebatnya. Tapi berapa ramai yang sedar dan ambil ‘pot’ tentang cerita-cerita ini.

Nama-nama besar sekarang pernah merasai nikmat berdemo menentang kezaliman. Syed Husin Ali pernah ditangkap sewaktu berdemo bersama para petani di Baling. Jam itu dia saorang pensyarah. Anwar Ibrahim juga ditangkap sama, Mat Sabu, Guan Eng, Yunus Ali, Hishamuddin Rais dan ramai lagi turut ditangkap dan bercuti ke ISA.

Pada 2001, 7 mahasiswa dari beberapa universiti tempatan telah dibuang dari pengajian setelah didapati bersalah berdemo menentang ISA. Cerita ini baru aku dengar dari saorang teman baru. Dua penuntut UiTM telah dibuang dari kampus setelah berdemo menentang ISA. Perbicaraan mahkamah kampus mendapati mereka telah melanggar tatatertib yang di tetapkan oleh AUKU.

Lain pula halnya jika berdemo untuk mencium bontot sasaorang. Beribu-ribu pelajar tajaan UiTM dijulang sebagai hero kerana mempertahankan kedaulatan institusi itu. Aku graduan UiTM. Tapi aku tidak turut serta kerana di dalam AUKU telah terang-terangan meletakkan syarat dimana pelajar UiTM di haramkan untuk berdemo. Tidak pula dinyatakan jika berdemo untuk kerajaan adalah demo halal dan jika berdemo untuk menentang adalah haram dan akan dibuang. Di dalam AUKU dinyatakan pelajar tidak dibenarkan untuk berdemo. Jadi aku hanya menurut perintah yang jelas dinyatakan.

Jadi kenapa tidak dibuang pelajar-pelajar itu. Bukti sudah ada TV, Akhbar semuanya ada gambar-gambar pelajar berarak siap dengan bantuan polis. Jadi dimana halalnya dimana haramnya? Boleh ke yang haram itu halal dan yang halal itu haram? Aku celaru tidak faham. Menentang yang zalim itu wajib tiada kompromi.

Mahasiswa samaada yang berjaya bergraduasi atau tidak berjaya bergraduasi adalah tetap saorang mahasiswa. Mereka ini golongan intelektual yang boleh berfikir jadi tidak perlu ditutup otaknya dari terus mencari. Samaada mereka ke kiri atau ke kanan itu hak dan pendirian yang telah mereka pilih. Jadi salute kepada mereka-mereka yang menjadi ikon-ikon mahasiswa pada zaman ini.


Tragedi Tiananmen 1989

Tragedi UiTM 2007

Gambar diambil dari Google.

3 comments:

  1. I watched the Tiananmen Square tragedy at Astro 555 channel. It's sad, but it's glroius too. The students in China knew WHAT THEY FOUGHT for. bukan macam our graduates, which may or may not include us. Kita pun tak tau apa yang nak dijuangkan pastu nak bising2, pastu trying too hard, so how?
    kenapa aku rasa aku mcm tak sing AUKU ah? O.K.U ada ah kot. :D

    ReplyDelete
  2. that's why we shouldn't be kept in a cave. our mind should be looking into the world as a whole. bukan pemikiran sempit seperti yang berlaku di sini. itulah beza perjuangan di tiananmen dan di sini.mereka tahu apa yang mereka perjuangkan.

    ReplyDelete
  3. BETUL.Dan memang banyak aku punya typo.Mari berjuang bersama Rocky, mari mari si putih manis.

    ReplyDelete