Wednesday, July 1, 2009

Bukan cakap sajer.

Bidalan Mat Salleh “Talk is cheap” sangat benar. Tak kira siapa pon boleh berkata-kata, baik muda, tua, cantik, buruk, besar, kecik, kurus, gemok, kafir zimmi, kafir harbi, alim ulama atau alim fulamak. Semua boleh bercakap tapi belom tentu boleh melaksana.

Semalam aku terbaca hal penangkapan dua siswa UM kerana menconteng perkataan C4, puaka, dan pembunuh di dinding Universiti itu untuk menyambut turunnya Rosmah Mansor a.k.a our first lady ke Universiti tersohor di Malaysia itu. Aku pun terus masuk ke blog-blog lain. Sangkaan aku tepat, blog-blog lain sudah mengupload cerita ini. Sampahseni juga dah upload lalu aku terus membaca komen-komen yang ada.

Ada satu komen yang tidak sedap dibaca, orang tidak dikenali itu bercakap perbuatan menconteng dinding itu hanya orang penakut sahaja yang buat, dalam erti kata lain tak jantan dan pondan kerana tak berani bersua muka dengan first lady.

Kesian pondan..Apa dosa pondan? Pernah ke dia terfikir yang budak berdua tu tak cukup man power dan tiada jalan lain. Ianya seperti dua orang budak menentang Rosmah yang sememangnya berbadan besar dan menentang sabuah kerajaan. Ini tak adil handicap namanya. Sama seperti pengebom berani mati di Palestin, mereka tidak ada jalan lain untuk bersemuka dengan Zionist, man power juga tak cukup. Jadi kenapa tak gelar pengebom itu semua pondan?

Itu yang termampu dilakukan oleh budak berdua tu dan perlu diingat untuk melakukan perkara seperti itu keberanian juga harus ada, jika tak berani budak berdua tu tak akan buat, risiko tetap ada tak kira kecik atau besar. Orang tidak dikenali itu lah yang sebenarnya tak ada telor. Pandai mengomen tapi bubuh nama pon tak. Aku tak rasa mamat tak dikenali ni berani menconteng dinding sama seperti budak berdua tu. Satu huruf pon aku jamin mamat ni tak berani.

Kesimpulannya kita boleh berkata-kata tapi gunalah akal yang ada. Walaupon budak berdua tu conteng dinding macam budak sekolah menengah tapi risiko sebelum dan selepas kejadian tetap ada. Jadi keberanian perlu ada, tak besar kecik punya berani pon cukup…sekurang-kurangnya budak berdua tu tak berbual kosong dan tak ye ye kelape.

No comments:

Post a Comment