Sunday, July 26, 2009

Sehari Suntuk.

Aku baru saja pulang dari meeting. Lama sehari suntuk waktunya. Tadi berkesempatan makan di restoran sufi, Makanannya enak-enak belaka. tapi dalam gelap.lilin saja yg ada dan ditemani alunan ghazal yang asyik sekali. Terfikir seperti berada di zaman uthmaniyah...

Tadi briefing dari pelbagai pihak termasuk satu dari agensi keselamatan. Kerja mereka adalah menyediakan keadaan selamat untuk para observer. Aku dan yuli (pemantau berpengalaman dari Indonesia) akan ke Nawar e Sharif 29 julai ini. Ini berada di belah utara Afghanistan. Aku dibekalkan dengan dua hanset untuk kegunaan disini. Dan kemudian akan dibekalkan dengan telefon jaringan jauh a.k.a walkie talkie serta beberapa kemudahan lain seperti jaket anti peluru dan helmet kevlar..

Bukannya apa sebagai jaringan keselamatan. Tiada apa yang perlu dirisau.Setiap orang perlu optimis kerana di mana-mana juga ada bahaya dan risiko. Bukan saja di Afgahnistan. Itu sememamgnya klise untuk berkata bahaya jika berada di Afgahnistan.

Jim pegawai keselamatan ini hanya mengutip untung kerana orang luar seperti Amarika yang banyak membuat duit disini, rakyat marhaein dari Afghanistan hanya berkerja keras setiap hari. Itu realiti. Sehari beribu dolar mereka telan hanya dengan meyakin kan orang-orang seperti kami bahawa jaringan keselamatan di sini amat diperlukan. Suka atau tidak kami terpaksa menerima.

Sekarang aku faizal danny dan tara (observer a.k.a pensyarah kesusasteraan inggeris dari india sedang menikmati minuman..Sehingga ketemu lagi

Kepala tengah sedap di Kabul!

2 comments:

  1. woi si belangak..akak ko tanye aku no fon ko kat sane..die kem salam kat ko..

    ReplyDelete