Sunday, September 27, 2009

Gila rupanya si Amarika ni.

Dulu time aku budak budak lagi aku suka tengok filem perang vietnam di TV3. Aku ingat lagi aku mesti tengok dengan arwah bapak aku. Die cukup minat cerita perang perang ni. Aku sebagai budak kecil suka tengok filem aksi. Tajuk ceritanya ialah 'Nam Tour of Duty'(boleh cari di youtube) tapi aku yakin lagu dalam cerita tu lagu Paint it Black dari kumpulan The Rolling Stones.

Semasa di Saigon aku merayap di sekitar bandar nya dari apa yang aku baca dari buku lonely planet adalah wajib untuk melihat musium perang di sini. Jadi aku pon pergilah naik motor. Aku membonceng sebab tak reti nak bawak dan jalan raya sini gila.

Dicepatkan cerita, ramai warga Amarika melawat tempat ini. Aku tak pasti apa perasaan mereka apabila melihat kegilaan warga Amarika berperang bagai nak gila sempena meluaskan kuasa imprialist mereka yang zalim ini.

Lebih separuh yang terkorban adalah rakyat biasa veitnam. Jumlahnya jutaan nyawa bukan sedikit. Lebih lebih lagi kesannya boleh di lihat sampai sekarang hasil penggunaan bahan toksik 'Agent Orange'. Pon boleh di google. Bukan sahaja rakyat vietnam, malah askar US yang berjuang dalam perang gagal itu turut terkena tempias. Mereka pulang membawa penyakit kepada ahli keluarga dan anak waris mereka.

Jika zaman moden ini kita dengar dari Israel, tapi lama dah US sekutu Israel ni guna bahan kimia dalam perang mereka. Jahat memang jahat. Jika berkunjung ke Saigon jangan lupa ke Musium ini. Nama musium ini Remnants of War Museum.

Saksikan sendiri kejahatan askar US.





Tinggalan sejarah perang Vietnam.

2 comments: