Wednesday, December 9, 2009

Was was

Apa yang kamu akan lakukan apabila terhimpit ditengah-tengah? Antara hidup dan mati antara cepat dan lembat antara pergi dan pulang. Ditengah tengah itu adalah keputusan yang kadang kala berlaku.

Situasinya begini. Jika suatu hari kamu telah berjanji untuk berjumpa jam 3.00pm dan ketika itu jam sudah pun menunjukkan jam 2.45pm. Hanya 15 minit masa yang ada. Perjalanan masih jauh.

Didalam perjalanan, diatas jalan raya saorang tua memandu motorsikal. Menaiki bukit, kereta lain berlumba laju lampu merah dan hijau bertukar tangan.

Tiba-tiba orang tua itu tanpa bukti kemalangan rebah jatuh dari motor. Kereta kecil kereta besar semuanya mengelak. Mengelak dan pergi begitu saja. Orang tua itu luka berdarah sakit pedih menahan sakit.

Kamu yang Nampak, berasa ragu ragu. Janjti temu sudah lewat, tapi orang tua ini pula pedih sakit. Kereta lain semuanya berlalu jalan menekan pedal.. Cuma menjengah kepala dan melepaskan pedal untuk menjeling.

Bagaimana dengan kamu? Berhenti menolong? Tapi menolong sekadar bertanya kisah? Berhenti menolong dan membantu terus? Berhenti membantu dan memapah bangun? Atau melepaskan pedal hati berasa ragu ragu dan tidak pasti keputusan yang bakal dibuat.

Aku pada situasi itu aku ragu ragu dan tidak pasti dengan keputusan yang bakal dibuat.
Maaflah orang tua kerana aku menjengah kepala melepaskan pedal dan berasa was was untuk membantu.

1 comment:

  1. 1st pandangan mata kat tajuk post ni kat blog, bace 'was was' in english. rupe2nye was was. haha :D

    ReplyDelete