Wednesday, September 8, 2010

Seathun hanya sekali

Esok, malam terakhir berpuasa untuk tahun ini. Kedai orang Kelantan dan Siam sudah tutup, chefnya pulang ke kampung. Pekan pekan kecil sebuk, last minit preparation kata mat saleh.

Masih ada yang memasang pelita, bagus ini tandanya amalan tradisi itu masih wujud. Bunyi letupan kecil juga meletus. Tanda tanda kedatangan Syawal dinanti.

Tetapi tadi sewaktu pulang ke rumah,aku ternampak dari kelam lampu malam, satu susuk tua berbasikal raleigh buatan 60an. Berbaju kemeja lusuh dan berseluar panjang yang gelap. Terdetik di kepala, kemana agaknya orang tua mahu singgah. Mencari buluh untuk membuat lemang kah? Atau mencari baju raya untuk cucunya? Hanya Maha Esa yang lebih tahu.

Sama ada anaknya pulang berhari raya atau tidak aku tak tahu. Masih setiakah isterinya menunggu di rumah entah tak aku tahu. Aku yang memandu, cuma menoleh melihat wajah tuanya yang jelas berkerut. Hanya persoalan yang timbul. Tiada jawapan yang pasti.

Pulang lah menjenguk orang tua kita jika mereka masih hidup, hantarlah ucapan ringkas jika kita jauh, kirim kan doa jika mereka telah tiada. Maafkan kekasih yang lari dari kenyataan, maafkan kekasih yang tidak setia, maafkan kekasih yang pernah berkongsi rasa sayang.

Berakhirnya puasa ini, janganlah dikira berapa banyak pahala yang dikumpul, berapa juzuk telah dikhatam, berapa helai hadis telah dihafal. Kenangkanlah mereka yang tidak ada bersama kita doakanlah agar merela terus selamat dan sihat. Berakhirnya Ramadan, kenangkan kembali berapa banyak amalan yang telah dibuat dengan rasa ikhlas tanpa mengharapkan balasan pahala. Biarlah yang Maha Esa saja yang mengetahui.

Selamat Hari Raya Aidulfitri...

4 comments:

  1. SEATHUN memang sekali, kalau DUATHUN dua kali. bodo punye journalist.

    ReplyDelete
  2. hehe pian typo. but still, kau x pernah gagal buat aku emosi. :p

    ReplyDelete
  3. Ko tu la bodo hasnol..tiga tahun berapa kali cube ko kire?

    ReplyDelete
  4. pian2, aku punya link dah tukar.
    nanascott.blogspot.oom

    ReplyDelete