Monday, November 29, 2010

Tiada guna mengeluh

Aku masih merayau, cuaca begitu sejuk akibat selepas hujan. Aku pula tidak tahu jam berapa agaknya sekarang. Mungkin hampir jam 1 pagi. Kereta semakin kurang tetapi semuanya laju laju belaka. Tak tahan aku dengan kesejukan malam ini. Air ditepi jalan juga tak mahu aku minum. Sangat sejuk.
Aku tiada arah. Aku melulu berjalan kemana mana. Penat sememangnya penat tapi apa dayaku. Lampu merah bertukar hijau sekelip mata. Jika terlepas pandang mungkin aku akan dilanggar lari. Telah ramai kawan kawan aku mati akibat dilanggar kereta dan lori. Semua mereka hancur badannya. Isi perut terburai kadang kala mayat nya tidak diangkat dibiar hancur dimamah cuaca. Aku tidak mahu menjadi sebahagian dari mereka. Biarlah aku mati dengan cara yang lebih aman.
Dari siang hingga ke malam aku merayau. Entah berapa jauh telah aku rentas. Bermacam macam telah aku elak. Siang nya pula panas bukan main. Kalau bab makan aku singgah sahaja mana mana restoran. Pasti ada yang baik hati memberi aku sedikit makanan. Aku tidak kisah dan aku juga tiada pilihan. Jika memilih makanan pastinya aku kebulur. Makan saja apa yang diberi.
Kadang kala terpaksa bergaduh. Sehingga berdarah darah tubuhku. Aku juga mengelak dari terjadinya pergaduhan. Tapi kadang kala harus juga mejadi tegas. Ada juga yang baik hati. Memberi aku ruang dan malah berkongsi makanan. Mungkin mereka sebahagian dari aku yang merantau entah kemana. Aku seronok berjumpa golongan seperti ini. Ada juga teman untuk berbual dan berkongsi rasa.
Hari ini, aku hanya makan di waktu petang. Puas aku merayau akhirnya berjumpa juga dengan kedai makan. Tuannya baik hati. Dia memberi aku nasi itik. Dengan lahapnya aku melantak. Nasib aku agak baik.
Tapi malam ini semakin sejuk. Katak tidak henti henti memanggil hutan. Basah kuyup aku petang tadi Nak berteduh tak sempat. Kilat pula berdentum dentam. Mujur aku tidak disambar. Bayangkan aku mati keras ditepi jalan sudah tentu mayat aku tidak dikutip.
Mujur setelah hampir sejam meredah hujan aku berjumpa dewan yang agak besar. Dewan itu kosong. Tiada penghuni ataupon penjaga. Sayang, bangunan sebesar ini ditinggal begitu sahaja. Membazir wang rakyat. Tapi aku peduli apa, aku tidak perlu membayar cukai. Jadi puas aku tidor sebelum azam maghrib memngejutkan aku. Cepat cepat aku beredar.
Entah dimana aku sekarang aku tidak pasti. Yang aku pasti aku berada dikawasan perumahan. Beberapa buah motosikal melepasi aku. Ada yang cuba menendang, namun tidak berani setelah aku mengertak mereka. Padan muka mereka.
Lampu lampu di kebanyakkan rumah juga telah padam. Tidor mungkin. Ada yang masih menyala dan juga ada yang duduk diluar rumah sambil menghisap rokok.
Untuk malam ini aku akan berteduh dibawah pokok ini. Harap ianya tidak berhantu. Jika ianya berhantu aku peduli apa. Aku boleh berlari kemana sahaja.
Esok entah mana pula akan aku jelajah. Kadang kala iri hati juga aku melihat mereka yang tinggal dirumah besar serta punyai tempat berteduh. Apa guna untuk aku mengeluh, sudah ditakdirkan begini nasib aku. Mungkin esok lusa aku akan pulang.
Pulang? Pulang kemana? Sampah seperti aku ini mahu pulang. Agaknya aku ini gemar berkhayal. Siapa yang mahu menerima aku pulang? Jangankan ke rumah kecil ke reban ayam belom tentu untuk aku.
Sudah sudah lah berkhayal, teruskan sahaja berjalan, basah dan sejuk harus dirempuh, panas terik terpaksa diharung. Lapar dahaga tahan sajalah.
Mengeluh tiada guna, harus terus kuat meneruskan hidup.

2 comments:

  1. wow! meow ini sentiasa berhijrah. Semoga ketemu hentian terbaik. Salam Maal Hijrah untuk penulis favorite

    ReplyDelete
  2. Salam maal Hijrah...
    Er sebenarnya bukan meow..sebenarnya wooff woff

    ReplyDelete