Wednesday, July 29, 2009

Aku bukan VVVVVVIIIIPPPPPPPPP

Mesti ramai yang bingung dengan tajuk aku..entah hape hape ntah..Biar aku menjadi tukang karut sambil mencarut. Percaya atau tidak aku sedang menikmati alunan muzik beethoven sungguh syahdu...Dicampur dengan musik techno ala-ala tak sedar diri dari si benny benasi. Demi apa saja yang ada di muka bumi ini sesungguhnya aku teramat bosan di Shar-e-Pul(SEP).

Jam 5 pagi sudah bangun untuk ke pangkalan terbang di Kabul menuju ke Mazar-E- Sharif(MES). Menaiki pesawat sumbangan Jepun. Sejam 30 minit di langit dan 2 jam dari MES ke SEP. Alah mcm Kl Ipoh. Tapi disini jalan sangat koboi..Beberapa kali aku berpaut pada pemegang kereta kereta kerana pemandu ini sangat handal dari Lewis Hamilton. Demi sesungguhnya bumi Afghan sangat la cantik. Sangat cantik.

Aku tiba di SEP macam kampung pedalaman sikit tidak seperti di Kabul. Lebih kurang macam belah pantai timur yang tidak berapa membangun, tapi cantik. Aku dan yuli di ekskot oleh 5 kereta anti peluru. Di dalam jeep kami siap dengan helmet dan baju anti peluru. (tidak perlu sama sekali). Tiba saja di rumah tumpangan kami tidak dibenarkan turun. Mereka berada di setiap parameter utk kami. Setelah di cek baru kami turun (ini pon aku tidak setuju). Macam lah aku ni anak Barack Obama. Orang kampung seperti melihat malaikat turun ke bumi. Tidak pernah ada orang sebegini penting datang ke kampung mereka. Aku rasa seperti aku ini kelas atasan dan aku tidak suka. Mereka memanggil aku gelaran SIR yang sama sekali aku bangkang. Jijik sekali aku bukan SIR dan aku bukan penjajah inggeris. Aku menyuruh mereka memanggil saja nama aku tidak perlu ber SIR SIR. Aku cuma pemuda yang tiada kerja di Malaya.

Kami terus ke rumah pasong di sini untuk bertemu ketua polis, bukan apa ini sebagai salah satu tugas kami yang perlu kan maklumat dari polis tentang situasi pengundi di sini. Takot2 mereka ada menerima ugutan dari pihak tidak bertanggungjawab. Kami pulang sejurus itu. Bilik kami tidak enak sama sekali. Elektrik tidak bagus bilik air perlu berkongsi, internet tidak cantik, tiada penghuni lain selain kami dan seperti berada di dalam gua. Tidak boleh begini. Sebagai pemantau kami perlu bertemu orang dan tidak boleh menyorok seperti ini.

Aku sangat tidak setuju dengan corak keselamatan yang terlalu ketat dan tidak munasabah. Rakyat marhein hanya akan menjadi takot. Sampai aku jadi menyampah. Tapi tanpa rasa bosan dan menyampah ini tak mungkin aku dapat berkongsi cerita dengan rakyat Malaya..

Ingin saja aku menggunakan F word untuk meungkap tahap bosan tapi tidak manis jika dibaca oleh pembaca yang budiman...Malam ini kepala aku tidak sedap seperti malam-malam sebelumnya..

5 comments:

  1. layanan VIP siot.
    macam dalam cerita'the kingdom' la pulak.
    hahaha!

    ReplyDelete
  2. haa tau xpa..mcm tu la..aku dah tak suka dah kasut aku pon dia susun kan..hadoiiii....

    ReplyDelete
  3. huiyo..mcm anak raje la ko kt sne....hahah

    ReplyDelete
  4. xkisah la.
    kau suka ke xsuka.
    moga panjang umur sudeh,
    hahahaha!

    ReplyDelete