Monday, July 27, 2009

Paranoia

Jam ini kepala masih sedap seperti semalam, Di sini tiada aktiviti selain makan minum gelak ketawa.Tetapi ini akan berakhir esok kerana tamat sudah waktu ini kerana tugas lain menanti. Danny Tara Faizal baru berangkat pulang ke kamar. Semua kepala sedap.

Ketemu Isaac di taman tadi, kenalan baru dari Sri Lanka dan teman lama Nuri (observer). Sudah 2 tahun disini dan sihat saja orangnya. Jesteru timbul buah fikiran. Kenapa semuanya kelihatan ok disini dan kenapa kami perlu eskort tentera dan pelbagai jaringan keselamtan sedangkan ngo lain yang bertahun disini semuanya berkata semuanya akan selamat disini.

Mungkin ini cara gerombolan tentera upahan membuat duit. Membuat paranoia di kalangan observer. Dengan cara ini mudah kita jatuh ke satu tahap paranoia. Dimana-mana kita akan berhati-hati dengan kadar yang lebih. Ya ini benar, kerana petang tadi sewaktu pulang ke hotel dengan berjalan kaki aku gusar melihat melihat kereta yang dipandu perlahan kerana sudah di tanam di fikiran bahawa akan terjadi hal yang tidak enak seperti penculikan. Tapi ini tidak benar, jelasnya mereka hanya memerhati susuk asing yang jarang mereka lihat. Seperti di Kuala Lumpur kita juga akan memperlahankan langkah jika melihat susuk asing yang seksi dan gaya yang ranggi. Ini realiti. Jadi mereka para laskar gringo amat suka hati mencipta paranoia.

Adakah masuk akal jika bertemu rakyak marhein Afghanistan dengan berhelmet kevlar serta berbaju anti peluru? Ini hanya menimbulkan perasaan paranoia keatas observer dan juga kepada rakyat. Adakah wajar berjalan bersama laskar yang lengkap dengan senjata api sedangkan yag ingin di cari informasi pilihanraya?. Berkonvoi secara militer juga hanya mendedahkan diri kepada bahaya.Easy target bak kata orang putih. Bukannya aku berkata bahawa tiada perlu jaringan keselamtan tetapi di atas kerja observer dan pencarian maklumat seharusnya kedua-dua belah pihak (observer dan rakyat) perlu berasa selesa dengan kehadiran susuk asing.

Sekarang bukan Taliban saja tetapi penjenayah tempatan yang lebih aktif dari Taliban. Dengan berpakaian seperti susuk asing para observer lebih mudah terdedah dengan bahaya. Cukup dengan simbol ngo, ini tidak akan menakutkan pihak disebelah sana.

Hanya pandangan...

6 comments:

  1. I am so proud of you... No more budak manja lagi... :)

    ReplyDelete
  2. fuyooo.. yer ye kelapa lah ko.. bila nak ada jambang..?

    ReplyDelete
  3. bila masa aku manja???

    ddk sini mst lah pnjg..

    alah heboh noo lah..(aspa punya tone)

    ReplyDelete
  4. ko bergambar dengan mamat tu pun sebab dye pegang senapang.
    kalau tidak jangan harap la.
    ceh!

    ReplyDelete
  5. mestilah ada subjek klo tak menarik la gmbr..

    ReplyDelete