Sunday, October 11, 2009

Beli surat khabar utusan malaysia 30 tahun dari sekarang..wajib beli.

Beringatlah Malaya sabuah lagi kapal perang akan tiba tidak lama lagi. Ini selepas KD InderaPura terbakar tanpa ada unsur sabotaj. Percaya atau tidak inlah yang berlaku. Kapal perang yang bakal berlabuh masih belom diputuskan dari mana dan apa cap nya.

Beberapa benda meragukan timbul walaupon Menteri Pertahanan berkata tiada unsur sabotaj dan kapal itu sudah berusia 25 tahun. Jika kapal perang ini kapal perang jenis Portugis yang berlabuh di Pelabuhan Melaka pada tahun 1511 aku percaya ia mudah terbakar.

Bagaimana kapal perang boleh terbakar dengan sendirinya? Lintar pintas? Seperti yang selalu berlaku pada rumah setinggan di pinggir Bandar Kuala Lumpur? Kapal perang sebesar ini tiada alat pemadam kebakaran? Di berita ada berkata ketika kejadian ada askar laut di dalam kapal. Askar askar ini tidak diajar bagaimana untuk memadam api ketika masih belom merebak?

Semasa terbakar anak kapal ini semua buat apa?Main judi ke?main mercun ke? Atau mabok todi?

Cerita ini cerita yang direka untuk perompak perompak merampuk komisen berjuta juta ringgit sama seperti kapal selam yang baru berlabuh tidak lama dulu. Sesiapa yang berumur awal 20an ketika ini sila beli surat khabar lagi 30 tahun. Ketika itu umur kita sudah 50 tahun dan berita kapal perang terbakar sekali lagi akan menjadi topic di surat khabar.

Cara sama akan digunakan oleh lanun lanun ini untuk sekali lagi mendapat komisen jutaan ringgit. Tapi tidak pula kapal perang ini pergi berperang hanya menjadi tukun dan bahan ekspo untuk pelajar sekolah. Kapal perang ini akan jadi bahan tatapan umum sahaja.

Sudah ada kapal perang pergilah cari pasal dengan Israel, pergilah cari pasal dengan Amarika, cari saja pasal dengan mana-mana negara. Barulah nampak hasilnya.

Yang patot kerajaan tukar bukan kapal perang bukan kapal selam bukan kapal terbang. Yang patot kerajaan tukar system pengangkutan awam. Sistem Komuter yang tidak pernah berubah dari dulu sampai sekarang. Yang bertukar hanya tempat duduk, yang lain tidak pernah. Rakyat setiap hari bersesak sesak untuk pergi dan pulang dari tempat kerja tidak pernah di peduli oleh lanun lanun perompak ini.

Tidak percaya?Aku tidak suruh kamu semua percaya. Yang perlu kamu semua buat beli surat khabar 30 tahun dari sekarang dan lihat tajuk ini. “Kerajaan cadang beli kapal baru”.

p/s pelik tidak pernah pula dengar berita komuter terbakar, walaupon usia komuter dan lebih 10 tahun.

2 comments:

  1. nice. betul diorang patut timbang pasal public transportations.

    ReplyDelete
  2. aku bangga ada kawan macam ko ni pian.
    apa kata ko masuk politik.
    memperjuangkan hak dan isu pengangkutan awam.
    orang atas mana kesah pasal dia orang naik kete import.

    ReplyDelete