Monday, October 19, 2009

Dunia berputar kerana Dinar

Sewaktu di Afghanistan aku hidup seperti saorang YB. Makan minum dijaga. Rumah diselia rapi. Jika YB di Malaya hanya ada driver dan 2 pengawal aku ada 14 pengawal termasuk 1 pemandu dan saorang ketua komandar. Jadi nyawa aku lebih berharga dari YB Tian Chua dan YB KJ di sini. Dasat bukan. Tapi itu bukan ceritanya.

Begini..askar upahan ini bukan seperti laskar gringo Amarika yang terlatih menggunakan senjata. Taktik perang juga tidak begitu faham. Tahu-tahu sajalah di Afghan pada bila bila masa kita boleh mati. Jika bertuah hidup tetapi hilang kaki. Taliban dan para penentang kerajaan semuanya terlatih serta bijak menghidu peluang.

Aku di kawal ketat oleh askar upahan yang menerima latihan 3 minggu sebelum misi. Mereka kebanyakkannya orang biasa yang bekerja harian. Separuh dari mereka ini sudah berkahwin dan mempunyai anak kecil. Hidup disana susah. Elektrik tidak begitu bagus air pula tidak selancar di sini. Oleh kerana itu mereka ini menerima saja peluang kerja yang ada. Lebih lebih lagi jika dinarnya Dollar Amarika.

Jika ditakdirkan konvoi aku diserang sewaktu misi merekalah yang wajib melindungi aku. Hanya bersenjatakan AK47 dan pump gun belom tentu dapat mengusir peluru dan roket Taliban. Di dalam latihan 3 minggu itu apalah sangat yang boleh di pelajari. Kaum pemodal Amarika lah yang paling banyak membuat duit dari nyawa rakyat Afghan. Bermacam-macam janji ditabur. Sehinggakan aku ada baju kalis peluru (tapi tidak pernah aku guna sewaktu misi.)

Jika mereka mati kerana menyelamatkan nyawa aku, sampai mati pon belom tentu aku dapat membalas jasa mereka ini. Kerana duit mereka sanggup mengadaikan nyawa untuk sasaorang seperti aku. Tapi aku tetap terhutang budi dengan mereka. Jika mereka mati mereka mati Syahid.

Askar Upahan pada hari akhir

No comments:

Post a Comment