Thursday, October 8, 2009

Dari cafe cyber Bagan Pinang

Madey Mohamad pernah berfatwa Melayu Mudah Lupa, surah ini surah sahih yang diriwayatkan oleh Utusan Melayu dan periwayat seangkatan dengannya. Riwayat ini samalah seperti Imam Bukhari yang meriwayatkan sirah Nabi Mohammad s.a.w.

Caranya sama, Utusan menjadi medium penyampai supaya fatwa ini akan diguna pakai sehinggalah bunyi tiupan sangkakala berbunyi. Sehingga waktu itu, orang Melayu akan dimomokkan dengan fatwa ini bahawasanya, orang orang Melayu mudah lupa dengan kesenangan yang dinikmati orang orang Melayu mudah lupa dengan pengorbanan orang orang Melayu terdahulu yang berkorban.

Apa yang disabdakan oleh Madey itu benar belaka. Madeylah orang yang paling kuat menentang Isa Samad di Bagan Pinang. Tetapi apa sudah jadi dengan fatwa dari Tun itu? Rekod buruk milik Isa hanya akan menjadi petualang pada parti kompenan Barisan Nasional. Namun suara hati Madey kini tidak dilayan. Apa yang keluar dari mulut Tun itu sudah tidak dipeduli oleh geng-geng baru dari UMNO.

Melayu Bagan Pinang mudah lupa dengan rekod rasuah Isa Samad, Melayu Bagan Pinang mudah lupa dengan fatwa Tun Madey, Melayu mudah lupa dengan kes rompakan lanun Isa Samad. Tetapi ramai yang tidak lupa untuk memberikan sokongan tanpa berbelah bahagi kepada Isa Samad walaupun Tun yang disayangi ramai telah bersabda bahawa Isa Samad tidak layak untuk bertanding.

Peluang Isa untuk menang tinggi walaupun berbuih mulut Tun supaya calon lain yang diangkat. Apa boleh buat Tun, masa Tun dah tamat. Benarlah kata-kata Tun itu, Melayu Mudah Lupa. Depa pon dah lupa pada Tun.

Satu kesilapan Tun, Tun meriwayatkan fatwa itu kepada salah periwayat. Utusan Melayu tidak boleh dipercayai. Siapa berkuasa itulah yang Utusan Melayu junjung. Siapa bagi duit itulah yang Utusan Melayu jilat.

p/s Sila rujuk Utusan Melayu, satu haram pon kata-kata Mahathir Mohamad tidak dikeluarkan oleh akhbar itu.

No comments:

Post a Comment