Monday, August 1, 2011

Kata adalah senjata

Kelakar sekali apabila aku membaca hasil tulisan salah seorang kontributor utusan, beliau menulis tentang perjuangan saorang sasterawan Indonesia yang menulis begitu kritikal sekali tentang kerajaan regim suharto.

Sasterawan yang di maksudkan adalah Pramoedya Ananta Toer. Dia dikaitkan dengan gerakan komunisme oleh pak harto, dan dicampak ke lembah penjara tanpa bicara selama beberapa lama. Di dalam tulisan si pengarang, dia menceritakan bagaimana kerasnya tulisan Pak Pramoedya sehingga pemimpin negara itu begitu takot dengan kedua dua belah tangan nya. Tulisan nya juga tidak lebih hanya untuk memperkecilkan tindakan sasterawan negara Pak Samad Said yang turun kejalan raya beberapa minggu sudah.

Di dalam tulisan beliau, dia menulis, "Dia melampaui seorang sasterawan, sebaliknya melibatkan diri dalam perjuangan politik membela golongan yang menjadi mangsa pijakan elitis politik." "Pramoedya yang sangat dibenci sekali gus digeruni oleh diktator seperti Suharto bukanlah kerana dia turun membuat demonstrasi di jalanan" "Pena di tangan sasterawan jauh lebih berbisa daripada lontaran kata-kata retorik orang politik kononnya menjadi pejuang rakyat.
Maka bersatulah sasterawan untuk berjuang menggunakan pena, bukannya turun ke jalan raya".


Aku hanya mampu ketawa kecil apabila tulisan ini diterbitkan. Sekecil itu fikrah dan sudut pandang saorang yang mengaku diri nya sebagai penulis. Tapi ini bukan sesuatu yang pelik bin hairan. Ingatilah bahawa, suatu masa dahulu, perawi-perawi digunakan olih Yazid ibnu Muawwiyah untuk menjustifikasikan tindakannya melenyapkan darah daging Muhammad. Ia, benar ianya pembunuhan dan tiada kena mengena dengan tulisan penulis ini, tetapi modus operandi dan niat asalnya adalah sama , untuk mengumpul kata setuju. Mengolah kata tidak kepada ya, iaitu sasterawan patot fokus kepada tulisan bukannya turun ke jalanraya.

Perhatikan dimana penulis ini bijak mengambil contoh, diambilnya sasterawan yang dipercayai simpatisan terhadap komunis dan dikarang ayat seperti diktator dan gerilya untuk menghalalkan niat utama tulisannya. Adapon ini semua adalah taktik akhir penjilat penjilat kuasa untuk menjilat beberapa titis air kuasa yang menitik dari hujung kerusi takhta.

Jika Pak Pramoedya digeruni dengan tulisan dan tangannya, Pak Samad Said juga digeruni dengan keberaniannya menolak jaringan kuasa rakus dan jijik dengan turun kejalan raya. Jika Pak Pramoedya, ditakuti dengan jerit laung nya dari tulisan dan buku buku, Pak Samad Said juga ditakuti dengan kebisaan tangannya, kekuatan prinsipnya yang ingin membebaskan Malaysia dari regim rakus.

Pak Pramoedya dan Pak Samad adalah contoh dua sasterewan yang tidak tunduk kepada taik kuasa. Tidak tunduk kepada penjilat najis harta dan tidak sujud pada kaki sang perakus takhta.

No comments:

Post a Comment