Monday, August 29, 2011

Mengenang Aidilfitri

Aku melihat kematian sejak dari usia yang kecil, aku masih ingat ketika aku berusia 5 tahun, aku melihat sang doktor datang ke rumah datuk untuk merawat jantungnya dan itulah kali pertama aku memegang 'stetoskop'. Sebulan dua selepas itu datuk pergi mengadap Ilahi. Kala itu, aku duduk betul-betul di hadapan arwah ayah dan aku sendiri melihat dia meratapi kematian bapanya dengan penuh kesedihan. Tidak berapa lama selepas itu, nenek pula mengikut jejak datuk.

Menyusuri arwah datuk dan nenek adalah abang kepada bapa aku, penyakit nya tidak aku ketahui dan tidak silap aku ia terjadi sekitar tahun 93. Sekali lagi bapa meratapi kematian abang kandungnya dengan penuh kesedihan dan seperti telah diarahkan aku duduk di tempat yang sama dimana aku melihat arwah datuk terbaring kaku beberapa tahun yang sudah.

Tahun 1997 giliran bapa pula mengadap yang Maha Esa. Aku berumur 10 tahun dan tidak lah aku benar benar fahami maksud kematian ketika itu. 2001, kakak sulung kepada arwah bapa pula tiba saatnya untuk pergi. Dia salah seorang yang benar benar rapat dengan aku sejak tiadanya arwah bapa, sebulan selepas itu seorang lagi ahli keluarga bapa menemui ajal. Dia yang aku panggil Pak Andak amat rapat sejak aku belom pandai berjalan apatah lagi berlari.

4 bulan yang lepas, ibu angkat aku, meninggal akibat sakit buah pinggang. Dia yang aku panggil mak, kerana menjaga kau dari kecil pergi ketika aku berada di perantauan. Aku benar benar patah hati terasa seperti kehilangan seorang ibu. Kecewa, marah dan geram tidak dapat aku hindari perasaan ini. Beberapa hari yang sudah, ibu tiri kepada emak pula yang ditarik nyawanya. Juga aku tidak dapat hadir kerana masih berada diperantauan hanya menerima panggilan dari hujung telefon. Aku kecewa kerana tidak dapat melihat mereka tidak dapat mengusung jenazah mereka seperi mana mereka pernah mendukung aku dikala kecil dahulu. Semuanya tidak dapat aku balas.

Kepada semua umat manusia, hendaknya berhati hatilah ketika memandu untuk pulang menyambut cuti. Aku telah merasai banyak kematian dan melihat banyak kesedihan dan aku sangat memahami perasaan ketika menerima berita berita sebegini. Dan juga sempena lebaran tahun ini sama sama lah kita mengutuk serangan keatas umat manusia
Bukan hanya mengenang mereka di Palestin dan Iraq, tetapi mereka di Kashmir, Tibet, Afrika dan segala ceruk dunia.

Semoga lebaran tahun ini, kita dapat menilai bahwasanya, mengutuk tindakan kejam ini adalah wajib bukan kerna kita dijanji kan surga dan pahala, tetapi bahwa kita tidak mahu melihat si anak menangis di sisi ibu, kita tidak mahu melihat sang emak meratap duka kematian si anak tunggal dan percayalah bahwasanya melihat pemergian orang orang tersayang adalah suatu perasaan yang tidak dapat diungkap dengan kata kata.

Salam Aidilfitri untuk semua umat manusia dari Gwangju.

1 comment: