Sunday, August 9, 2009

Dibalik Burqa Berselindung Wajah....

Jumaat yang lalu aku sudah tiba di bandar Mazar E Sharif. Bandar maju di belah utara Afghanistan. Pada hari itu aku sempat merayau-rayau di sekitar masjid biru dan Mazar. Seperti rombongan puteri AMENO yang mengunjingi Pengkalan Chepa Kelantan untuk mencari toto. Begitu jua lah rombongan wanita disini. Mereka membeli-belah mencari karpet.

Keesokkan hari pula bersama rombongan dari Jawzjan. Faizal dan Tara untuk merayau-rayau. Aku di bawa berjalan oleh Komandante Ismet yang berasal dari Mazar. Mazar jika dilihat dari luar kelihatan seperti Petaling Street dan Chow Kit. Apabila turun lebih dari itu. Sesak nya sesesak nafas menghirup nikotin.

Lantas kami berjalan menuju setiap kedai. Pakaian wanita dan karpet menjadi tumpuan. Aku dan Faizal memandang mandang sekitar. Semua berburqa berkelitup wajah. Tiba di sabuah mall yang agak sesak jadi melangkah masok. Tiba-tiba melihat kurang yang berburqa. Dan yang paling pasti mata ini tidak menipu dan mata ini tidak mengantuk dan bermimpi. Gadis Afghanistan sangat lah cantik. Mata ini tidak puas memerhatikan mereka melangkah. Setiap jelingan membuat hati menjadi resah.

Lantas terfikir, dari mana datangnya wajah yang begitu cantik. Aku teringat cerita Kingdom of Heaven. Mereka seluruh dunia datang untuk berebut kan Jerusalem dan mungkin begini lah asal mereka. Tentera rom, Tentera Inggeris, Tentera Mongol, Tentera Rusia telah beratus-ratus tahun menjelajah benua ini, jadi tidak mustahil mereka ini juga telah meninggalkan benih kepada wanita tempatan.

Aku dan Faizal juga telah memasang niat untuk mencari jodoh disini tetapi tidak boleh melakukan gaya mat rempit dari Sentul kerana itu bahaya. Jadi kami lupakan hasrat itu kerana masih belom tahu bagaimana mahu menawan hati gadis indah dari sini.

Jadi biar kan aku habis kan ayat ini,Dibalik Burqa Berselindung Wajah Indah dari Syurga...

1 comment: