Saturday, August 22, 2009

Kembali Ke Kabul (KKK)

Jam sekarang waktu 6.30 pagi waktu Afghanistan. Malaya pula 9.25. Aku tidor dengan nyenyak nya di bilik berhawa dingin ini. Tapi sudah menjadi kebiasaan sejak aku sampai, waktu bangun tidor adalah sekitar jam 6.30 pagi. Tidak boleh lebih kerana jam 5 pagi matahari sudah naik. Afghanistan mempunyai masa siang yang lebih panjang jadi pada bulan puasa nya lebih panjang dari Malaya. Aku sudah 2 hari pulang ke Kabul.

Aku pulang dengan menaiki pesawat USAID yang dipandu oleh Mat Saleh US. Di dalam pesawat semua penumpang adalah masyarakat ASIA. Mat Saleh jadi driver saja disini. Sempat juga aku meninjau keluar tingkap untuk melihat sendiri pergunungan Hindu-Kush yang sebelum ini aku hanya dengar-dengar.

Pilihanraya sudah selesai tetapi masih belom tahu siapa mendapat mandat. Karzai mengaku menang Abdullah Abdullah turut mengaku menang. Taliban pon tidak kurang hebatnya. Di satu tempat aku lupa namanya, 2 orang dikerat jarinya kerana mengundi, di Baghlan pula 2 orang digantung kerana mengundi, bom dan roket itu seperti hadiah kepada pengundi. 65 biji roket dihadiahkan kepada pengundi di Kunduz, di kabul Krismas tiba awal, Jam 7.30 pagi 20 hari bulan lalu bandar kabul di bom. Jadi logik akalnya Kabul lebih tidak selamat.

Tapi tidak pula kedenganran sebarang insiden selepas 21 hari bulan di Kabul atau mungkin para penentang sudah kembali ke port masing-masing. Atau mungkin pada bulan puasa ini mereka sebuk menyediakan hidangan berbuka dan bersahur. Tidak ada masa untuk mengangkat senjata. Baru aku teringat..aku lupa untuk bangun sahur rupanya..herghh lapar perut ni..
Hindu-Kush

No comments:

Post a Comment