Sunday, May 10, 2009

Janji

Bercakap fasal janji, lebih-lebih lagi dalam budaya melayu janji memang sangat dititik beratkan. Ada juga ungkapan seperti ini "lembu berpegang pada tali, manusia berpegang pada janji", orang melayu lagi lah particular dalam bab janji menjanji ni..pantang datuk nenek orang yang mungkar pada janji..time aku kecik dulu selalu aku dengar ayat ni.."Jangan jadi keling la kau janji pukul 2 sekarang dah pukul 6 petang..janji keling la kau ni"..Padahal yang berjanji tu orang melayu kenapa perlu cakap keling?Janji bukan satu kaum jer yang berjanji...

Masuk saja Universitas aku disaji pula dengan Aku Janji. Aku banyak melanggar janji AUKU ini..aku pun x pernah ambil pot langsung tentang AUKU. bagi aku tak cool la nak ikut AUKU ni macam mat belia jer...aku bukan nak bercerita fasal AUKU pun.

Kebanyakkan janji yang dijanjikan oleh orang melayu ni selalunya lambat..susah nak jumpa orang melayu yang on time.Ada la satu dua makhluk tapi selalunya janji melayu ni mesti lambat setengah jam..jika tidak percaya pergilah ke show artis yang dikelola oleh orang melayu mesti lambat setengah jam tak pun cuba janji dengan kawan-kawan untuk menonton wayang..set masa dan sudah pasti lewat.

Alasan pula macam-macam, masa tulah nk terberak, masa tulah salah jalan dan macam macam. nak buat macam mana mungkin dah jadi budaya melayu.lambat setengah jam. ok lah setengah jam dari setengah hari...

Peribahasa mat salleh ada berkata " better late than never", kadang kala alasan ini aku guna pakai untuk cover line diri sendiri. Mungkin M.salleh ni sudah tahu betapa susah nya nak be on time and to be punctual. oleh itu mereka reka satu peribahasa yang membolehkan orang lain berkata, "betul jugak..dari pada tak datang langsung lebih baik lewat sedikit". Setahu aku, tak ada pulak peribahasa orang melayu yang sinonim dengan better late than never..kalau ada pun tak begitu padu seperti "biar lambat asal selamat" selalu nya dgunakan dalam kempen jalan raya jadi tidak ada kene mengena dengan janji.

Soal pasangan kekasih janji ini sesuatu yang amat penting, macam betapa penting nya kita berpuasa di bulan ramandhan macam tulah penting nya janji antara kekasih..kantoi lewat habislah..ruin the mood bak kata M.salleh. Lebih-lebih lagi jika berjanji nak sehidup semati..ini sangat bahaya..silap-silap boleh jadi sewel jika termakan janji ini..

Janji memang payah nak ditunaikan.lagi-lagi janji taik lovers. Jangan jadi pongek yang suka berjanji macam-macam tapi habuk pon tada..

5 comments:

  1. hahahahaha. ini sangat bagus. inilah yang dikatakan undag-undang. tah hape2 tah aku merapik.

    ReplyDelete
  2. kalau jenis janji nak pegi kelas tapi time tuh la kereta dier rosak tapi rupa-rupanya dia malas and then kantoi cmner eh?

    yg pasal berak tu aku, ngaku.

    ReplyDelete
  3. xterase pon.
    tetapi kebisingan kau dan pembebelan kau masih terngiang2 di telinga aku disebabkan aku xsengaje terlambat aritu.

    pongek membebel mcm mak nenek

    ReplyDelete